Pedagógus ötletbörze 2013
Örömmel vettük kézbe a pedagógusok változatos témák köré épített óravázlatait. A kastély valóban sokféle óra megtartásához lehet segítség, amit alátámaszt az a színes paletta is, amely az óravázlatokkal elénk tárult. Különféle tantárgyak és nézőpontok élnek egymás mellett és mindegyik megoldás nagyszerű.
Bízunk benne, hogy az óravázlatokat a pedagógusok is inspiráló megoldásoknak találják és egyre többen használják segítségükkel a kastély kínálta lehetőségeket.
Köszönjük minden pályázó pedagógus munkáját!
Nyertes pályázatok
Általános iskola felső tagozatosainak készített óravázlatok kategóriában:
8. osztály, osztályfőnöki óra.
A téma: A család szerepe a XIX. században és napjainkban
Az óra menete nagyszerűen átgondolt, a diákokat személyesen érintő kérdésekkel foglalkozik és maximálisan épít az aktív szerepvállalásukra. A minimális eszközigényű foglalkozáson a fiatalokat személyesen is érintő történetek kerülnek elő.
A kastélyban, a kiállításban, a Habsburg-család történeteit, a családtagok egymáshoz fűződő kapcsolatát, a családi élet konfliktusait és kompromisszumait ismerik meg a tanulók. A személyes érintettségből is fakadóan remek ötlet a drámajátékok, szerepjátékok bevonása a feladatok megoldásába. A diákok véleményére kíváncsi és a konfliktusok megoldásának fontosságát sugalló álláspont a gyerekekre jó hatással lehet. A felnőtt lét szerepeire való felkészítésben nagy segítséget jelent.
3-6. osztályos bélyeg szakkörösöknek készített óra.
A téma: Erzsébet királyné kora
Az óravázlat alaposan átgondolt, kidolgozott, mozgalmas, az egész csoportot aktivizáló komplex munkát mutat be. A kreatív feladatokban bővelkedő foglalkozás a gyerekek számára az ismeretszerzés mellett valóban élményt jelenthet, miközben sokféle készséget, képességet fejleszt. Az életkoruknak megfelelő eszközöket és módszereket alkalmazva nyernek információkat a kiállításból. Az információgyűjtés nem öncélú, mindennek konkrét oka, haszna van.
A királyi család gödöllői lakhelyének megismerése és Erzsébet királyné személye áll az óra középpontjában, melyet a gyerekek érdeklődésére építő aktív munka előz meg és követ.
Különlegessége, hogy a gyerekek hobbiját veszi alapul, ezen keresztül érzékelteti számukra a hobbijuk hasznosságát, és az általa megszerzett ismereteik hasznosíthatóságát.
A szokatlan keret, azaz a bélyegek világán kersztül történő megközelítés, a nem bélyeggyűjtő gyerekek számára is érdekes lehet, új nézőpontot és új információszerzési lehetőségeket ismerhetnek meg általa.
8. osztály, magyar és történelem óra.
A téma: A barokk kastélyok építésének kora – élet a Grassalkovich-kastélyban a Grassalkovichok idején és a kiegyezés után
A látogatás felépítése átgondolt, a diákok komoly munkájára épít. A kastélylátogatás során szinte az egész kastélyt és a parkot bejárják a tanulók aktív szereplés és feladatmegoldás közben.
A feladatok célja, hogy megismerkedjenek a Grassalkovichokkal, a királyi családdal, az előttük élő generációk életével, bele tudják élni magukat a helyzetükbe. Mindemellett érezzék az együtt munkálkodás örömét és keressék a kooperatív megoldásokat.
A kastélylátogatás a diákok komoly előzetes munkáját igényli, melynek eredményeként kiselőadásokkal, szerepjátékokkal mutatják be a csoportok egymásnak a kastélyhoz kapcsolódó történeteket és személyeket. Mindemellett változatos feladatok segítik a kiállításból történő ismeretszerzést.
A látogatás köré szervezett feladatok alapos ismeretszerző és ismeretrögzítő egységet alkotnak.
3. Szélesné Illés Krisztina Mária, Kapocs Magyar-Angol Két Tannyelvű Általános Iskola, Budapest.
7. osztály, történelem óra.
A téma: Életmód a 18. század második felében
A körültekintően átgondolt óra célja a tananyag élettelivé tétele, hogy korhű környezetben ismerkedjenek meg a tanulók a történelem szereplőivel.
A helyszín nyújtotta élményre hangsúlyt fektető látogatás központi eseménye a kiállítás 18. századot bemutató részeinek megtekintése. Ezt követően a tanulók megjelenítik a különféle társadalmi rétegek egy-egy képviselőjét. A választott szereplők bemutatására források alapján kis csoportokban előzetesen felkészülnek a gyerekek. A kommunikáció, a kifejezőkészség, a beleérző képesség és a játék kulcsfontosságú ennél a feladatnál, ahogyan a pontos ismeretek előzetes összegyűjtése is.
A foglalkozás során a 18. századi élet komplex módon és érzékletesen jelenik meg a diákok számára. A társadalmi rétegeken kívül a lakásviszonyok, az ételek és a napi teendők ismertetése is sorra kerül.
Középiskolásoknak készített óravázlatok kategóriában:
11. osztály, elméleti gazdaságtan.
A téma: A nonprofit Kft. bemutatása a Gödöllői Királyi Kastély Közhasznú Nonprofit Kft. bemutatásán keresztül (benne: marketingtevékenység)
A kiválasztott téma komplex, aktivizáló feldolgozása igen életszerű és gyakorlatias. A kastélylátogatás egy közösen megvalósítandó projekt része, egy feladat központi eleme, megismerése a diákok számára a feladatmegoldás egyik kulcsa.
A kastélylátogatást megelőzően a diákok megismerkednek a nonprofit Kft. fogalmával, jellemzőivel, alapításának szabályaival, a vállalat szervezeti felépítésével, szolgáltatásaival és elemzik reklámtevékenységét. Ez utóbbihoz kapcsolódik kiscsoportban megoldandó feladatuk is, melynek hatékonyabb megoldásában segíti a diákokat a kastélyban tett látogatás. A kastély megismerése az önálló csoportmunka, együtt gondolkodás, kooperáció révén nagyon építő hatású. A kastély megismeréséhez különféle forrásokat tanulmányozhatnak előzetesen, valamint a kreativitásukat aktívan használhatják a reklám kidolgozásakor.
7-13. osztály, rendhagyó rajz óra.
A téma: Művészet és élet a kastélyban (barokk és királyi időszak)
Az óravázlat alapján megismert foglalkozás jól átgondolt, alaposan kidolgozott, letisztult gondolatmenetű. A megfigyelésre elegendő időt szán, melynek során autentikus helyszínen szerezhetnek ismereteket a tanulók. Következetesen épít a kastély funkciója és használata révén adódó sajátosságaira és a benne fellelhető művészeti ágak felismertetésére, és a tudásuk alkalmazására, kreativitásuk, vizuális kifejezőkészségük fejlesztésére. Az óra során a kastéllyal, a művészeti korszakokkal, stílusokkal és művészeti ágakkal is megismerkednek a tanulók.
Figyelembe veszi a diákok érdeklődését és igyekszik személyessé tenni a tárgyakhoz fűződő kapcsolatukat. Az óra összegzése a parkban történik, ami nagyszerűen keretezi a barokk művészet felfedezését, hiszen a kastély és park mindig szerves egységet alkotott.
10. osztály, rajz óra.
A téma: A barokk művészet, barokk kastély
A múzeumban megtartandó óra alaposan kidolgozott képet mutat, a látogatás előkészítésével és az azt követő feladatokkal szerves egységet képez.
A kastély bemutatásához és a feladatok előkészítéséhez a diákok komoly felkészülése szükséges. A feladatok megoldása főként páros és csoportmunkában történik, a látogatás során végig fontos a diákok közötti együttműködés és figyelem. A különféle feladatok megoldásakor a képi és a tárgyi források megfigyelése és értelmezése révén az elemző és rendszerező készség fejlesztése jelentős szerepet kap.
A néhány kiemelt helyszín nagyszerűen illeszkedik a témához és a diákok érdeklődéséhez.
Különdíj:
Tóth Bálintné, Hallássérültek Tanintézete, Budapest.
9. osztály, állampolgári ismeretek (történelem).
A téma: Erzsébet királyné
Az óravázlat egy alaposan átgondolt, és a témát komplex módon körbejáró látogatást ígér.
A hallássérült diákoknak kiemelten fontos az információ és a tudás vizuális megerősítése, amihez a kastély kiállítási anyagának tanulmányozása eredményesen hozzájárulhat.
A feladatok megoldásának helyszínei a témához megfelelően illeszkednek. Változatos megfigyeléses, rajzolásos információgyűjtés, illetve térbeli tájékozódást igénylő feladatok jellemzik az órát. A kastélylátogatás a tanulók érzéseinek megfogalmazásával kezdődik és zárul, ezzel személyes élménnyé változtatva a tanultakat.
Gratulálunk a nyerteseknek!